Homepage » Human Resources » Teaching staff » Michaela Antoniou

Michaela Antoniou

Teaching Fellow 

National and Kapodistrian University of Arthens

Office 916, 9th floor, School of Philology NKUA

Office num.: 210 727 7698

Email: michanton[at]theatre.uoa[dot]gr

She was born in Piraeus and raised in Athens and Thessaloniki.

She got her Acting Diploma at the National Theatre’s Drama School and her Theatre Studies degree at the Theatre Studies Department of NKUA. Upon graduation, she got a scholarship for postgraduate studies from ΙΚΥ. She completed her MA at Goldsmiths, University of London, thesis titled The Théâtre du Soleil: a community’s establishment of a new theatrical language. She completed her PhD at the same institution, thesis titled Acting Tragedy in Twentieth-Century Greece: The Case of Electra by Sophocles, her supervisor was Professor Maria Shevtsova, and her committee’s members were Professor David Wiles and Professor Olga Taxidou.

She has taught at the Drama Department of Goldsmiths, University of London and at the Theatre Studies Department of NKUA, since 2018.

Her research and scientific interests focus on Theory and Practice in Acting and Directing on the 20th and 21st centuries in the Greek and international theatre field. She has edited volumes, special issues, journals and theatre programmes. She has participated in international conferences and symposiums in Greece (Athens, Komotini, Nafplio) and abroad, in Sweden (Lund), the UK (London, Lancaster, Reading), the Czech Republic (Prague), Malta (Valeta) and others. She has contributed with chapters in books and her articles hae been publishes in journals in Greece and abroad.

She participates and manages research programmes (Erasmus+) related to acting and improvisation techniques.

As an actress, she has worked in the theatre, cinema and television and has collaborated with directors such as Spyros Evangelatos, Yorgos Michailidis, Antonis Antoniou and others. She gives her voice to dubbed series, radio plays and spots.

As a director, she has collaborated with the Analogio Festival, the Byron Festival, the Art Theatre of London and others.

She has been a member of the Theatrical Stage for the last twenty years, where she works as an actor, dramaturg and director.

She has written the play Χωρίς τίτλο λόγω αμνησίας (Untitled due to Amnesia), which was presented in 2009-2010 by the Anemi Company and the Patras Municipal Theatre. She has publishes two novels Η Μαργαρίτα και η θάλασσα, mamaya, 2017 and Η Μαργαρίτα και τα Ηλιοτρόπια, mamaya, 2015.

She has translated for the theatre:

  • Duck Variations by David Mamet, 2019-2020
  • The Death and the Maiden by Ariel Dorfman, 2018-2019
  • Home by David Storey, 2007-2008.

Publications

Editing (indicative)

  • Άρθουρ Μίλλερ, Ο θάνατος του εμποράκου, Θέατρο Εμπορικόν, Αθηναϊκά Θέατρα, 2019.
  • Ντέιβιντ Μάμετ, Παραλλαγές πάπιας, Θεατρική Σκηνή, 2019.
  • Αφιέρωμα στον Γιώργο Μιχαηλίδη, Φεστιβάλ Δήμων Βύρωνα, Δάφνης-Υμητού, 2019.

Articles

  • Notes on a part. Stanislavski’s influences as detected on Dimitris Kataleifos’s theatrical notebooks on David Mamet’s plays”, Stanislavski Studies, (αναμενόμενη η έντυπη έκδοσηδιαδικτυακή δημοσίευση 24 Ιανουαρίου 2020) https://doi.org/10.1080/20567790.2020.1719615
  • Konstantin Stanislavski and his “system” as inspiration and guide for Karolos Koun’s Theatro Technis [Arts Theatre] of Athens”, Stanislavski Studies, 6, (2018), σ. 125-137 https://doi.org/10.1080/20567790.2018.1501855
  • Aristophanes’ The Birds under the auspice of the Onassis Cultural Centre at the Epidaurus Festival, 2016”, New Theatre Quarterly, 39, (August 2018), σ. 272-282.
  • «Η Ηλέκτρα του Σοφοκλή από το Εθνικό Θέατρο στην εκπνοή του εικοστού αιώνα», Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, 15/2, (Αθήνα 2017), σ. 127-142.
  • Performing Ancient Greek Tragedy in Twentieth-Century Greece: Dimitris Rontiris and Karolos Koun”, New Theatre Quarterly, 33, (February 2017), σ. 31-46.
  • «Το ρωμέικο πανόραμα. Διεθνείς και εντόπιες θεατρικές επιρροές σε μια παράσταση για την ελληνική ιστορία», Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής (αναμενόμενο)
  • Anna Sinodinous performances in SophoclesElectra, an evolution”, Παράβασις, Επιστημονικό Περιοδικό Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών (αναμενόμενο).

Proceedings

  • «Σκηνοθετώντας ηθοποιούς: η μέθοδος (;) του Λευτέρη Βογιατζή», Λευτέρης Βογιατζής. Ο σκηνοθέτης, ο ηθοποιός. Μελέτες και μαρτυρίες για το έργο του, Άννα Ταμπάκη-Αλεξία Αλτουβά (επιμ.), Κάπα Εκδοτική, Αθήνα, 2020, σσ. 88-101.
  • Performing for the people in times of crisis. The collective creation Interview by the Emeis (We) – Collective Theatre Group”, Πρακτικά ΣΤΣυνεδρίου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών (αναμενόμενο).
  • «Ο Πλούτος του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Nikita Μilivojevic», 4ο Συνέδριο των Νεοελληνιστών των Βαλκανικών Χωρών, Ελληνισμός και Βαλκάνια – αμφίδρομες σχέσεις: γλώσσα, ιστορία, λογοτεχνία, πολιτισμός (1453-2019), Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών, Κομοτηνή, 22-24 Νοεμβρίου 2019 (αναμενόμενο)
  • «Το Γαμήλιο εμβατήριο στη σύγχρονη σκηνή», Επιστημονική Ημερίδα Άγγελος Τερζάκης. Αγωνιών και άγρυπνος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ (αναμενόμενο).
  • «Η διδασκαλία του Κονσταντίν Στανισλάφσκι ως εργαλείο για την εκπαίδευση», στο Επιστημονικό Συνέδριο Οι Τέχνες στο ελληνικό σχολείο: παρόν και μέλλον (αναμενόμενο).
  • «Τα θεατρικά τετράδια εργασίας του Δημήτρη Καταλειφού», Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου «Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα» (αναμενόμενο).
  • «Ο «άλλος» κόσμος στους Όρνιθες του Νίκου Καραθάνου», Πρακτικά ΣΤ’ Θεατρολογικού Συνεδρίου «Θέατρο και ετερότητα: θεωρία, δραματουργία και θεατρική πρακτική» (αναμενόμενο).

Chapters in Books

  • Metaphoric theatricality, theatricality as a weapon for resistance” στο Theatricality and the Arts: Film, Art, Theatre, edited by Andrew Quick and Richard Rushton, Edinburgh University Press (αναμενόμενο).
  • Time, space and acting tragedy in Greece: A relationship” στοEpidaurus Encounters: Greek Drama, Ancient Theatre and Modern Performances, (επιμ.) Conor Hanratty and Elefteria Ioannidou, Parodos Verlag, Berlin, 2011 σ. 75-82.

Other Indicative Publications

  • «Μεταφράζοντας το Ο θάνατος και η κόρη», πρόγραμμα θεατρικής παράστασης Ο θάνατος και η κόρη, Θεατρική Σκηνή, χειμερινή θεατρική περίοδος 2018-2019, Αθήνα, σ. 3-7.